Fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2022!

22 december 2021
We kijken terug op een bijzonder jaar. Een willekeurige greep: de bestorming van het Capitool, de invoering van een avondklok, het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal, de start van het vaccineren, de vulkaanuitbarsting op La Palma, de start van het boosteren, de scholen toch weer eerder dicht en Nederland nogmaals in lockdown. 

Preview foto
De Russische schrijver Anton Tsjechov schreef ooit: “Een crisis kan iedere idioot hebben; wat ons echt moeite kost, is de sleur van elke dag.” Van sleur was in 2021 niet bepaald sprake en al zeker niet in het onderwijs. De coronacrisis heeft diepe sporen getrokken. Wat iedereen al vreesde, werd bevestigd in onderzoek van de inspectie en de Universiteit van Amsterdam: de schoolsluiting in de coronacrisis heeft de ongelijkheid versterkt. En dus besloot het demissionaire kabinet, met de beste bedoelingen, om voor een periode van tweeënhalf jaar 8,5 miljard euro uit te trekken voor maatregelen tegen de achterstanden die in het onderwijs zijn opgelopen door de coronacrisis. 

 

Dieter Möckelmann, een veelgevraagd spreker over de impact van technologie op onderwijs, spreekt in verband met de coronacrisis over ‘Operatie Exodus’: “Het onderwijs doet mij soms denken aan een Formule1-race. We zaten er middenin, voelden de druk en met een bloedgang gingen we dóór. Sturend op leerlingenaantallen, toetsend en metend, 21st century skills en differentiatie niet uit het oog verliezend en ondertussen dealend met het lerarentekort. Tot we aan het einde van het lange, rechte stuk keihard in de bandenstapel terechtkwamen en daarna heel anders gingen werken. Wat hebben wij ervan geleerd en wat nemen wij mee na coronatijd?”


Dat brengt mij bij het boek ‘De meetmaatschappij’ van Berend van der Kolk. Het boek is geen veldtocht tegen meten en kwantificeren. Het is wel een pleidooi om verstandig met meten en kwantificeren om te gaan. Dat spreekt mij als bestuurder in het primair onderwijs bijzonder aan. Immers, een kind is meer dan rekenen en taal; ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. We willen een kind niet afrekenen op wat het niet kan, maar inzicht geven in waar een kind nu staat en aangeven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. 


Berend van der Kolk schrijft: “Meten kan heel goed en nuttig zijn, voor allerlei doelen. Maar meten is per definitie een reductie van de werkelijkheid. Dat geeft een schijn van objectiviteit. En daar mag je kritisch op zijn, die mag je bevechten. Het gesprek daarover is belangrijker dan de meting zelf. Statistiek is maar cijfertaal. En iets als geluk is niet ééndimensionaal. 'Geluksexpert' Leo Bormans schreef een derde deel in de reeks ‘Geluk voor kinderen’. Het boek leert je het leven te ervaren als een feest. Positief en hoopvol ingesteld zijn, maakt je veerkrachtiger en gelukkiger. Maar hoe doe je dat? De tien vogels in dit boek geven raad: ontdek waar je goed in bent, wees niet bang, maak plannen, werk samen, houd vol, realiseer je dromen en maak anderen gelukkig. Zo maak jij zelf van elke dag een feest.

 

Laten we dat proberen in 2022! Positief en hoopvol ingesteld zijn, samenwerken, volhouden, anderen gelukkig maken en van (bijna) elke dag een feest maken. Ik wens iedereen dan ook een gelukkig 2022 en sluit af met de woorden van Berend van der Kolk: "Ik heb geen stappenteller, ik zou er helemaal kriegel van worden. Maar er is niets mis mee, als je er verstandig mee omgaat. Dat geldt ook voor vergelijken: jouw prestaties vergelijken met die van anderen kan ongezonde competitie geven, maar beantwoordt ook aan een basale, menselijke behoefte. We zijn sociale wezens, met een behoefte aan erkenning en status. Jezelf vergelijken met anderen is zo oud als Kaïn en Abel."

 

Willem de Jager, bestuurder SCPO Lelystad

 

Onze scholen