Het onderwijs draagt een grote verantwoordelijkheid bij het voorbereiden van kinderen op hun rol in de samenleving. Daarom moet ieder kind zich op school voluit kunnen ontwikkelen. Dat is echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is goed onderwijs? Wanneer doe je de goede dingen? En wanneer doe je die dingen goed?

Binnen SCPO Lelystad is de vraag over goed on­der­wijs primair een vraag over be­doe­lin­gen, waarden en doe­len. Onderwijs gaat over het met een bepaalde bedoeling doorgeven van iets dat waardevol is. Daarom kunnen we, volgens Gert Biesta, nooit alleen over feiten spreken wanneer het over onderwijs gaat. Het gaat nooit gewoon over de stand van zaken. De feiten hebben altijd een bepaalde waarde. De stand van zaken krijgt altijd een positieve of negatieve waardering. Een dialoog over onderwijs betekent dan ook altijd: oordelen over onderwijs.

De dialoog over goed onderwijs voeren we binnen SCPO Lelystad aan de hand van Continu verbeteren, een werkwijze die betrokkenheid en eigenaarschap genereert op alle niveaus. Voortgang gaat hierbij boven afronding. We zijn immers nooit echt klaar. In het boek ‘De mooiste weg, naar leren en leiderschap in het onderwijs’ schrijven de auteurs: “We gaan langzaam, want we willen ver komen.” In die zin zijn we eeuwig halverwege, zoals Maria Barnas in ‘Engelen van ijs’ zo mooi beschrijft:

Eeuwig halverwege

Ik zou voortdurend halverwege op mijn reis willen zijn, nooit aankomen of terugkeren.
Iemand die halverwege is stelt niemand teleur.
Wie halverwege is wordt vertrouwd;
zowel degene die je heeft uitgezwaaid als degene die je zal verwelkomen
weet dat je op weg bent.
Wie halverwege is, heeft eeuwig rust.

 

Willem de Jager, CvB SCPO Lelystad                                                                                               22 november 2024