Tijdens de studiedag in ons mooie, nieuwe gebouw van CBS De Schakel heeft onderwijssocioloog Iliass el Hadioui ons gewezen op het belang van een cultuur van hoge verwachtingen. Dit is een professionele cultuur die, onafhankelijk van externen, een inwendige behoefte heeft om zich steeds verder te ontwikkelen. De teams op deze scholen willen dat hun leerlingen optimaal klimmen.
De zogenoemde ‘transformatieve’ verbetercultuur is de cultuur die de ladder hooghoudt voor allen, en daarmee gelijke kansen realiseert in termen van een gelijke toegang tot beter onderwijs. Iliass benadrukte het belang van een ‘wij’-element binnen de schoolcultuur, terwijl het schoolcurriculum veelal gericht is op 25 individuele leerlingen. Ook sprak hij over het belang van de ‘coulissen-ruimte’, de ruimte tussen het ‘frontstage podium’ en de ‘backstage kleedkamer’ voor leerlingen, leerkrachten en schoolleiding.

Goede doelen
Tijdens de studiedag hebben we ook twee cheques uitgereikt. De Luierbank is bedoeld om ouders met een minimuminkomen te helpen die moeite hebben met het betalen van luiers. In Lelystad stelt Stichting IDO in inloophuis Waterwijk ruimte beschikbaar waar de spullen kunnen worden opgehaald.
Stichting Saarisnietgek richt zich met haar activiteiten op het welbevinden en de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Er wordt ingezet op een positieve en preventieve insteek, waarbij beschermende factoren aandacht krijgen.
