Beeldcoaches gecertificeerd!

Adrianne, Mariëtte en Jeanly zijn officieel gecertificeerd tot beeldcoach! De afgelopen twee jaar hebben zij zich vol toewijding ingezet om zich te ontwikkelen tot krachtige beeldcoaches.

De overgang van groep 2 naar groep 3

Onlangs vond het themacafé plaats, georganiseerd door SCPO Lelystad, met als thema: de soepele overgang van groep 2 naar groep 3. Ilona Visser en haar collega deelden hun ervaringen en gaven tips over hoe je deze overgang voor jonge kinderen zo goed mogelijk kunt begeleiden.

Bouwbord Kindcentrum Voorhof onthuld

Met de onthulling van het bouwbord van Kindcentrum Voorhof in de Atolwijk is de officiële aftrap verricht en kan de bouw nu echt beginnen.

Later selecteren geeft leerlingen meer kansen

Leerlingen krijgen in het huidige onderwijssysteem onvoldoende kans op onderwijs dat recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkeling. De Onderwijsraad adviseert daarom in het advies ‘Later selecteren, beter differentiëren’ om het moment van selectie naar een schoolsoort van het voortgezet onderwijs uit te stellen tot na een brede brugperiode. Ook pleit de Onderwijsraad voor meer flexibel onderwijs op maat in het basis- en voortgezet onderwijs dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen.  

Nieuwe multifunctionele accommodatie De Botter: duurzaam hart van de wijk

De nieuwe MFA De Botter opent haar deuren als duurzaam en energieneutraal hart van de wijk. Het gebouw biedt ruimte aan onderwijs, opvang, sport en ontmoeting, met een focus op samenwerking en een gezonde leefomgeving die bijdraagt aan verbinding en groei in de gemeenschap.

In dialoog over goed onderwijs

Binnen SCPO Lelystad is de vraag over goed on­der­wijs primair een vraag over be­doe­lin­gen, waarden en doe­len. Onderwijs gaat over het met een bepaalde bedoeling doorgeven van iets dat waardevol is. Daarom kunnen we, volgens Gert Biesta, nooit alleen over feiten spreken wanneer het over onderwijs gaat.

Uitreiking MVO-cheque

Wij geloven dat betekenisvol onderwijs hand in hand gaat met betekenisvol of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Om die reden stelt SCPO Lelystad jaarlijks een bedrag van € 2.500,- beschikbaar voor goede doelen. Dit jaar is de cheque, op voordracht van onze medewerkster Arien Dijkstra, tijdens de stichtingsbrede studiedag in Theater Agora uitgereikt aan de Stichting Dierenweiden Lelystad.

Ruimte voor talent

Binnen SCPO Lelystad hanteren we de lijfspreuk ‘Ruimte voor jouw talent’. We gunnen onze medewerkers ruimte voor professionele ontwikkeling.
Een mooi voorbeeld vind ik de manier waarop we onze schoolleiders selecteren en ze in de gelegenheid stellen om via een opleidingstraject bij Penta Nova in combinatie met praktijkleren toe te groeien naar vakbekwame eindverantwoordelijkheid.

Niet voor de school, maar voor het leven

Een van de grootste problemen van het traditionele onderwijssysteem is dat leerlingen en studenten wel een solide basis van theoretische kennis opbouwen, maar vaak niet in staat zijn om die kennis in de echte wereld toe te passen en echte problemen op te lossen. Ons onderwijs kan hierin een rol spelen. Door onze leerlingen te helpen met het ontwikkelen van hogere cognitieve vaardigheden, zoals creativiteit, kritisch denken en probleemoplossing, die fundamenteel menselijk zijn en dus moeilijk door machines kunnen worden nagebootst, maakt betekenisvol onderwijs hen flexibeler.

‘Wij leren niet voor de school, maar voor het leven’ is dan ook het motto van veel scholen over de hele wereld, vaak afgekort tot ‘Non scholae, sed vitae’. Deze bekende spreuk van Seneca uit het begin van onze jaartelling is mijns inziens juist nu actueler dan ooit.

Samen sterk voor thuisnabij passend onderwijs

Voor verreweg de meeste leerlingen is een reguliere basisschool de meest passende plek om basisonderwijs te volgen. Deze groep willen we zo groot mogelijk maken. Dat is om verschillende redenen een grote uitdaging, maar deze gaan we niet uit de weg. We kunnen deze opdracht alleen waarmaken wanneer we meer gaan samenwerken. Met name op lokaal niveau en in de wijk liggen kansen. Voor leerlingen die dat nodig hebben, blijven we zorgen voor goed gespecialiseerd onderwijs.